Alles wat je wilt weten over AVI

AVI
In groep 3 leren alle kinderen lezen. Dat is een leuke en soms ook spannende nieuwe fase. De vorderingen die je kind maakt bij het lezen zijn meetbaar en worden weergegeven in een AVI-niveau. Maar wat is AVI?

AVI is het systeem waarmee de school kan meten hoe de technische leesontwikkeling van je kind verloopt. Dit wordt jaarlijks getoetst met de speciale AVI toets.
Met de AVI aanduiding op kinderenboeken kun je de juiste boeken kiezen voor je kind. Zo kan je kind precies die boeken lezen die op zijn of haar niveau zijn afgestemd.

Er zijn veel soorten AVI-boeken voor beginnende lezers. Denk ook maar eens aan een stripboek of een moppenboek. Of lees samen met je kind een toneelboek. Leuk en leerzaam tegelijk!

AVI-niveaus
Het AVI-systeem bestaan uit 12 niveaus. Ieder niveau bestaat uit een cijfer en een letter. De letters M en E betekenen Midden / Medio en Eind. De cijfers geven de jaargroep weer. AVI-niveau M3 is het niveau dat een kind gemiddeld midden groep 3 bereikt. AVI E3 is het niveau dat een kind gemiddeld aan het eind van groep 3 bereikt. Et cetera.

Er zijn twee niveaus met een afwijkende aanduiding: AVI Start, dat vooraf gaat aan AVI-M3, is voor beginnende lezers. AVI Plus is het hoogste niveau dat je kind kan bereiken in het AVI-systeem. Dat niveau bereiken kinderen meestal in groep 8. Als je kind alle niveaus beheerst, kan hij of zij de teksten van het voortgezet onderwijs lezen en begrijpen.