Voorleestassen

Wat is een voorleestas?

Voorleestassen zijn mooie, stoffen tassen, met een of meerdere prentenboeken en allerlei materialen om kinderen en ouders te laten genieten van het samen lezen.

De inhoud van de voorleestassen brengt verhalen voor kinderen tot leven, stimuleert het taalgevoel en de fantasie, vergroot de kennis van letters, cijfers en de wereld om hen heen.

Door de voorleestassen ervaren kinderen dat boeken heel bijzonder zijn en dat zij respectvol met boeken om moeten gaan.

Het is speciaal om zo’n mooie tas mee naar huis te krijgen en er samen met moeder, vader, oma, opa of een ander familielid van te kunnen genieten. Er zijn drie soorten tassen. Naast de voorleestassen hebben we ook leestassen en boekentassen gemaakt. Leestassen voor beginnende lezers om zelf te lezen. Boekentassen voor de bovenbouw kinderen die de tas als extra / klaarwerk gebruiken en via de boeken in de tas doorverwezen worden naar webkwesties en intensief aan een onderwerp werken (voorbeelden: ontdekkingsreizen, Anne Frank, Picasso). Bij elke tas hebben wij een speciale boeklegger bedacht en gemaakt.

In schooljaar 2008 – 2009 hebben wij tassen gemaakt. De tassen zijn prachtig beschilderd door opa Jaap (“liefdewerk – oudpapier”). Daar kunst en cultuur een speerpunt is, hebben wij van de tassen bewust iets heel moois willen maken: onze kinderen zijn het waard. Bovendien gaat er zo ‘verdiende’ aandacht (een ode als het ware) naar de illustrator van het betreffende boek.

Hoe gaat het uitlenen?

Elke vrijdagmorgen komt mevrouw Sturm, oma van Tom, ons helpen met het uitlenen en controleren van de voorleestassen. Wanneer uw kind aan de beurt is, mag hij die dag zelf een voorleestas uitkiezen van de kar. Dit gebeurt onder schooltijd. Op vrijdag komt dus voortaan de voorleestas mee naar huis. Een leuk begin van het weekend!

Wij vragen u of u de tas donderdagmorgen weer bij de juf in wilt leveren, dan hebben wij genoeg tijd voor het controleren van de tas.